BMW R 1200 ST

BMW R 1200 ST

vyrobeno:
18. 02. 2006
koupeno:
28. 11. 2020, Polsko, Toruń
stav km:
45 478 km (stav počítadla, skutečnost ???)
výbava:
iABS 1. gen (s posilovačem), ESA, BC, EWS , vyhřívané rukojeti, snížené sedlo, centrální stojan, tři kufry s lakovaným víkem, tmavé plexi Ermax, padací rám Heed
prvotní info:
dovoz z DE, současný majitel 3 roky
skutečnost:
dovoz z CH v roce 2010, současný majitel 2 roky, v Polsku šestý, každý předchozí minimálně rok

poslední záznam 

28.11.2020
45 478 km
nákup

29.11.2020
45 484 km
Motorka nezdá se být "napadena kutilem" krom připojeného držáku telefonu s USB nabíječkou a přídavných dálkových světel, naštěstí do standardního konektoru přídavné výbavy i když nestandardním bastlením. Oboje "odpáráno" a prvním tuningem je zvednutí řidítek pro menší váhu do rukou.

30.11.2020
VIN oznámený před koupí byl na předposledním místě o 1 nesprávně, lustrace před koupí byla k jinému kusu :-( Po lustraci zjištěny neprovedené svolávací akce a zákaz jízdy a prodeje :-)
S lustrací mám i výpis výbavy při prodeji

05.12.2020
45 578 km
Diagnostika hlásila málo brzdové kapaliny, místo dolití výměna celé náplně včetně iABS jednotky a okruhů ke kolům.
Západní Ukrajinci (čti: Poláci) si s údržbou a povolením mísení kapalin hlavu nelámou :-)
Po odsátí brzdové kapaliny zbylo v nádobce jakési "máslo".

Ve spojkové nádobce byla "doživotní" kapalina barvy inkoustu, po odsátí zbyly tuhé úsady. Vyčištěna nádobka, nalito zelené LHM+ a dočištěno vše dvoudecovým průtokem.

S původními řidítky, byť posunutými o 6 cm výš, nad brýle, bylo stále dost váhy na rukou s jízdní pozicí v předklonu. Vyřešeno navrtáním brýlí, tuningovými konzolami z R1200 GS se zvýšením a posunem vzad. Sezení je OK, zbývá vyměnit krátké plexi za delší a posunout stupačky níž a dopředu.

06.12.2020
45 891 km
Najít nové zajímavé místo pro vyfocení s "novou" motorkou není jednoduché a když se jeden k něčemu upne, nerozhodí ho ani rozhledna v mlze.
První delší vyjížďka víceméně celá na "oslintané" silnici a na sjetých letitých Michelin Pilot Road 3 byla jako s motardem, s výjezdy ze zatáček pod plynem ve smyku.

08.12.2020
45 484 km
Nastavení ESA podvozku se zdálo bez reakcí, rozložení tlumičů potvrdilo častou závadu ESA regulace první vlny elektronicky nastavitelných podvozků BMW. Motorek z předního tlumiče neustál extrakci, spodní ložisko zůstalo přirezlé v oku a horní uložení se též vytrhlo.

Nové krokové motorky BMW nedodává. Alternativou je Wilbers, ale ten chtěl původně za jeden 199€, pak 249€ a letos si je cení na 8400 Kč + je nutná montáž jejich technikem za další poplatek :-( U Holanďanů www.esarepair.com se dají pořídit asi za 160€, se štěstím je mám za 2500 Kč za kus.

Kde soudruzi v NDR udělali chybu? (pozn.: výrobní závod BMW Motorrad je v Berlíně)
Sice vodotěsně zalepili bužírku u vstupu do tlumiče, avšak konec u konektoru je volný, voda časem navzlíná až do spodního oka tlumiče a neodpaří se. ESA gen.2 už má kabel plný, ne jen jednotlivé vodiče volně v bužírce.

09.12.2020
45 954 km
Sjeté Michelin Pilot Road 3 klouzaly snad i na suchu a tak je nahradily nové Dunlop Mutant.

10.12.2020
nové svíčky 4x NGK DCPR8EKC, původní spodní byly možná ještě z výroby

11.12.2020
45 990 km
výměna oleje motoru: Motorex Boxer 15W-50
výměna filtru oleje motoru: MANN MW75

14.12.2020
46 152 km
Úřední šiml dořehtal. Dovozová STK, registrace na úřadě, přidělení RZ. Polskou můžu dát do sběrných surovin.

24.12.2020
Tradiční štědropředpolední sraz u Kandelábru s plynovými lampami, pak jednotný zelený čaj a gulášová polévka v Řízkárně.

29.12.2020
výměna filtru vzduchu: Mahle LX 984/2
tlumič výfuku Barracuda + nová vata

30.12.2020
46 285 km
Montáž "padáků" z GS není na R1200 neGS bezproblémová, na předním rámu chybí navařené držáky příčné vzpěry.
Nemám rád nevratné změny řezání nebo sváření a tak horní úchyt vyřešil mezikus.

01.01.2021
Jak na Nový rok tak po celý rok, i se zastávkou na rekonstruované vyhlídce na Slapy. Provozovatel překvapil otevřením pro veřejnost, plechovek bylo přehršel, motorka jen jedna.

04.01.2021
46 574 km
výměna oleje zadního převodu: Castrol Syntrax 75W-140
výměna brzdových desek předních: Brembo 07BB26SA (sintered)
výměna brzdových desek zadních: Brembo 07BB2809 modré (organics)
výměna brzdové kapaliny komplet (včetně iABS): BMW DOT4 Niederviskos

06.01.2021
46 574 km
Pod pravým válcem na kapotáži se stále objevují stopy oleje, po odstrojení zjištěna trhlina závitové díry táhnoucí se od dosedací plochy pro hlavu.

Pravděpodobnou příčinou bylo "položení" na pravý bok. Závity pro ventildekl jsou všechny 4 vložkované a středící nákružek nešel sejmout přes závit bez rozevření.

Trhliny jsou po obou stranách díry a ani rýhy na spodku válce nejsou to, co by někdo chtěl vidět. Svařování trhlin závitové díry asi přehodnotím na nákup jiného válce v lepší kondici.

Pozn.: Beru zpět myšlenku z druhého dne po dovozu o "nenapadení kutilem".

07.01.2021

08.01.2021
Válec zakoupen i s pístem.
Vlevo píst zakoupený s válcem, typ AB, sice s hladkým povrchem, s vyraženou šipkou pro orientaci, označením strany motoru a laserem vypáleným p/n a dalšími údaji, ale s většími tolerancemi než původní píst skupiny B extrahovaný z motorky, bez označení, s hrubším soustruženým povrchem.

15.01.2021
Při revizi levé hlavy a válce, pro jistotu, mírně vyděsil přečnívající zadní spodní šteft, podle dokumentace je to OK.

16.01.2021
Původní písty měly po očištění rozdíl hmotnosti 9 gramů a nový pravý s původním levým měly rozdíl 3,1 gramu. Přestože dokumentace povoluje až 10 gramů, pro hladší chod motoru je nyní po úpravě původního levého pístu rozdíl pod 1 gram.
BMW řeší dorovnání hmotnosti skupiny [píst + kroužky + čep + segerovky] různými pístními čepy, s jinou dírou nebo kuželovým zahloubením kraje díry, avšak brousit kalený pístní čep by bylo na dlouho. Snazší bylo přiměřeně odebrat přebytečný materiál z pístu ruční Dremel frézou.

31.01.2021
46 746 km
výměna oleje převodovky: Castrol 75W-140
čištění voštin chladiče oleje
nerezová mřížka před chladič oleje

06.02.2021
45 825 km
Další neopravený následek nehody jednoho z předchozích majitelů, ohnutá hřídel ramene teleleveru v předu, s průhybem 2 milimetry. Postup pro vyjmutí hřídele "gently tap the telelever with a rubber mallet" nezabral, jedna dvoukilová palice opřená vlevo o rameno a "něžné" rány druhou palicí do hřídele vpravo, to byl reálný proces.

18.02.2021
Opravy nedodělků snad jsou všechny hotové a je čas na úpravy podle vkusu.
Asi nejvyšší objednatelné a dodatelné plexi na ST-čko, italský výrobek fy Isotta s názvem "Giant screen". Má skvělé zpracování, zaoblené hrany, nezkresluje a jaké to bude na delších cestách s odklonem hmyzu, vody nebo větru se uvidí až po zlepšení počasí.
Zároveň s plexi došlo na změnu barevného schematu do národní trikolory, zbývá dořešit přední blatník.

06.03.2021
47 258 km
Po změně řidítek a jízdní pozici s výrazně menším předklonem došla řada na nohy, resp. na snížení stupaček. Postup výměnou za konzoly z GS použitý dříve u R1100 RS a R1150 RS zde nelze, GS má držáky navařené přímo na rám, a tak došlo na kreslení, řezání laserem a svařování. Jen řadící páka a její hřídel jsou z R1200 GS.

07.03.2021
47 258 km
Vloni zakoupená navigace garmin Zumo XT má nejedno zlepšení a nejednu "vadu", jedno z toho je kapacitní display se skvělou čitelností, ale s přepínáním kapkami vody v dešti. U R1150 RS se sklopným plexi nebylo nad přístroji na navigaci místo, u ST-čka po přemístění přístrojů z brýlí na pevnou konzolu, sice asymetricky k ose ale s místem pro navigaci, to proveditelné je. Po testu v prvním dešti nebo prasklině vibracemi, podle toho co nastane dříve :-) , dojde na výměnu provizorní konzoly z hliníkového plechu polepené černou folií za definitivní vyřezanou laserem z nerezu.

01.04.2021
47 507 km
navaření matic pro závaží řidítek + výměna závaží z R1150 SR za originální pro ST

nový neklouzavý potah sedla od rutan.cz

01.05.2021
50 110 km
výměna oleje motoru: Motorex Boxer 15W-50
výměna filtru oleje motoru: MANN MW75

06.05.2021
50 614 km
náhrada H4 Osram za H4 LED CSP (4000 lm)
nová konzola přístrojů z duralu

14.05.2021
51 607 km
nové brzdové kotouče přední
nový topcase 49L pro R1200 RT

26.05.2021
53 318 km
nové tašky do bočních kufrů BMW

10.06.2021
55 517 km
výměna pravého vnějšího gufera koncového převodu
výměna obou manžet paraleveru
výměna gufera výstupu z převodovky + dolití oleje 100 ml
výměna oleje koncového převodu: Castrol 75W-140

11.06.2021
55 690 km
levá hlavní zapalovací cívka (starší, použitá)

16.06.2021
57 084 km
nový náhradní klíč neoriginál, nejde spárovat s EWS

17.06.2021
S letním počasím se začal objevovat nerovnoměrných chod motoru v horkém stavu, synchronizace klapek na to nezabírá.

18.06.2021
57 225 km
Nadešel čas doplnit výbavu o RDC

26.06.2021
58 770 km
Těšení na nové tlumiče podvozku Wilbers WESA je u konce.

30.06.2021
Ovládání ESA podvozku "zmizelo", tlačítko je funkční ale systém na něj nereaguje. Bastlení vlastního ovladače, s nezávislým a jemnějším nastavením každého tlumiče, je zábavnější než nákup nové ZFE jednotky.

02.07.2021
59 199 km
výměna obou pneu: Bridgestone A41

výměna oleje motoru: Motorex Boxer 15W-50
výměna filtru oleje motoru: MANN MW75

03.07.2021
60 248 km
Nerovnoměrný chod horkého motoru po delší jízdě stále nevyřešen, preventivně výměněny vstřikovače paliva za zánovní Bosch EV14 (najely 3400 km v R1150 RS s redukcemi). Bez úspěchu.

Poslední den před dovolenou výměna kompletní L škrtící klapky, včetně TPS, servomorku volnoběhu a kolena.

04.07.2021
60 248 km
Neklidný chod motoru po zahřátí by prý mohl být způsoben vadou TPS. Během návratu zdánlivě pomohlo odkrytí TPS a následně nouzové chlazení vodou nasáklým hadrem, večer TPS vyměněn večer za nový (originál).
Druhý den se potíže vrátily.

09.07.2021

11.07.2021
62 983 km
Potíže s nerovnoměrným chodem horkého motoru pokračují, pro lepší identifikaci příčiny zaměněny zapalovací svíčky křížem: L spodní za P horní a L horní za P spodní.

16.07.2021
63 289 km
Vibracemi se neudržel jeden ze čtyř šroubů plexi, nouzová oprava po nákupu v OBI v italské Pise.

21.07.2021
66 173 km
V horkém počasí je nerovnoměrný chod zřetelnější. Po napojení diagnostiky MotoScan je zpočátku vidět rozdíl lambda poměru mezi válci, po chvíli se srovnají a chod motoru klidný. Diagnostika zůstala připojena.

66 258 km
Necelých 100 km s připojenou diagnostikou jel motor klidně. Po odpojení lambda sond jede motor klidně a rovnoměrně i s původním letitým TPS.

24.07.2021
67 386 km
Suvenýr z Itálie, poslední dva dny stačilo ráno dofouknout, vyřešeno až doma po návratu.

28.07.2021
67 496 km
Koupeny a namontovány nové obě lambdasondy NGK 0072.
Po zapojení nových lambdasond se potíže s nerovnoměrným chodem vrátily.

31.07.2021
67 793 km
Provizorně na cestě odpojeny obě lambdasondy, chod motoru se zklidnil

01.08.2021
67 987 km
Nenapadení kutilem se znovu nepotvrdilo, v konektoru lambdasondy chybělo těsnění. Následná oxidace zapříčinila špatnou funkci výhřevu lambdasondy vlevo. Chod motoru se mírně zlepšil, nicméně hlavní příčina zatím nenalezena.

Pro snazší dohledání opět nasazen nový TPS.

05.08.2021
68 710 km
tlumiče original WP po repasi u ProchyMoto.cz

09.08.2021
69 759 km
Vrácena původní levá klapka, včetně servomotoru volnoběhu a TPS, provedena synchro klapek.

10.08.2021
70 074 km
výměna oleje motoru: Motorex Boxer 15W-50
výměna filtru oleje motoru: MANN MW75

13.08.2021
71 011 km
Reset jednotek odpojením baterky přes noc.
Závada nerovnoměrného chodu se projevila po 1000 km, pravděpodobně po nasbírání adaptačních dat v BMSK.

16.08.2021
71 357 km
nové přední + zadní pneu Bridgestone A41.
Předchozí sada najela 12 158 km, většinu s naloženými kufry.

17.08.2021
71 552 km
Potíže s nerovnoměrným chodem horkého motoru trvají, vyměněny obě hlavní zapalovací cívky za nové.

20.08.2021
72 179 km
Při výměně zapalovací cívky zjištěn nalomený konektor, po výměně za jiný potíže s nerovnoměrným chodem horkého motoru trvají.

21.08.2021
72 575 km
Po revizi pinů pro zapalovací cívky v BMSK jednotce (Motronic) a konektoru do BMSK jednotky potíže s nerovnoměrným chodem horkého motoru trvají.

28.08.2021
73 453 km
Nataženy provizorní vodiče od Motronic do levé hlavní zapalovací cívky.
Při odpojení jednotky dojde k jejímu resetu a je třeba najet stovky kilometrů do projevu nerovnoměrného chodu horkého motoru.

30.08.2021
73 894 km
V konektoru Motronic jednotky zaměněny piny pro hlavní a pomocné zapalovací cívky.
Potíže s nerovnoměrným chodem horkého motoru trvají.

31.08.2021
73 898 km
Hledání příčiny nerovnoměrného běhu horkého motoru pokračuje, po výměně všeho předchozího došlo na BMSK jednotku. Po přepinování vývodů pro zapalovací cívky do původního stavu a výměně BMSK potíže trvají.

05.09.2021
74 248 km
Po nových cívkách a nových lambdasondách ani nové zapalovací svíčky NGK DCPR8EKC problém nerovnoměrného chodu motoru nevyřešily.

09.09.2021
75 864 km
Viník nepravidelného volnoběhu i tahu při důkladném prohřátí motoru snad nalezen, po výměně podstatných elektrických a elektronických komponent je v podezření hardware motoru. Po výměně těsnění levé hlavy se zdá být vše OK. S definitivním soudem třeba počkat na příští horké léto.

14.09.2021

18.09.2021
77 953 km
přetažení svorníků L hlavy

24.09.2021
78 384 km
nová zadní pneu Bridgestone A41
zadní čidlo RDC a celková aktivace RDC systému

29.09.2021
80 181 km
výměna oleje motoru: Motorex Boxer 15W-50
výměna filtru oleje motoru: MANN MW75

30.09.2021
80 265 km
výměna oleje koncového převodu: Castrol 75W-140

02.10.2021
80 265 km
výměna oleje převodovky: olej převodovky Millers CRX LS 75W-140 NT+

03.10.2021
80 703 km
Z ebay--kleinanzeigen.de koupený bezúdržbový tlumič výfuku Zach, nový už koupit nelze, výroba skončila. Byla k němu dvě tlumítka, i s děravějším není výfuk otravně hlučný.

05.10.2021
81 564 km
nové zadní brzdové desky: Brembo 07BB28SP (sintrované)
po koupi vyměněné organické Brembo 07BB2809 (modré) najely jen 35 000 km.

01.11.2021
83 852 km
výměna vzduchového filtru: Mahle LX984/5 (pro R1200 DOHC, údajně průdyšnější)

20.01.2022
85 136 km
sedlo řidiče standard výšky

16.02.2022
85 689 km
ložiska + gufera předního kola

11.03.2022
86 738 km
přední pneu Bridgestone A41 nová + RDC sensor

17.03.2022
86 957 km
Všemi vychvalované tlumiče Wilbers … můj zadní tlumič Wilbers najel vloni o dovolené 9 940 km, od začátku srpna 2021 ležel v regále a utrpěl inkontinenci

18.03.2022
87 122 km
Zklamal i přední tlumič Wilbers, přesněji ne tlumič, ale experti při návrhu "na míru". V boxu bych patřil do welterové váhy, přesto mi navrhli přední pružinu tužší a kratší než originál, která je stavěná na euro-člověka 85 kg.

19.03.2022
87 378 km
přední pružina Wilbers vyměněna za originál

26.03.2022
88 341 km
První jarní vyjížďka českého BMW Moto klubu pro mě skončila předčasně. Pes dodýchal dříve, než jsme našli majitele a než majitel stihnul zavolat veterináře. Krom podřených a rozlámaných plastů to odnesla bunda, kalhoty, levá bota … Prasklá rychlospojka paliva motorku znepojídnila a musela domů potupně v dodávce.

04.04.2022
88 351 km
oprava defektu zadní pneu knotem,
výměna předního tlumiče za originál,
řidítka MSD17

07.04.2022
88 497 km
řidítka MSD8, delší brzdová hadice od řidítek, deflektor M-Style

17.04.2022
89 623 km
zadní Bridgestone A41 bez RDC

21.04.2022
89 902 km
olej motoru Motorex Legend 20W-50 + filtr MW-75

03.05.2022
91 478 km
pneu P+Z Bridgestone AX41S

03.05.2022
91 478 km
zadní tlumič originál

13.05.2022
93 599 km
Se stoupajícími teplotami se vrátila loňská závada nepravidelného chodu horkého motoru. Podle diagnostiky byla po ohřátí chudá směs v pravém válci a jedna z mála nevyměněných součástek po válci, pístu, těsněních, … byla už jen pravá hlava.
Vyřešeno, závada je minulostí a motor běží hladce.

17.05.2022
94 702 km
olej motoru 0,1 ltr + přetažení hlavy + revize vůle ventilů

18.05.2022
95 122 km
zadní převod s údajným nájezdem 64k km, olej 75W-140 Millers

19.05.2022
95 254 km
Dostat se k uvolněnému konektoru flex-kabelu LCD v přístojovce bez destrukce plechového rámečku dalo chvíli přemýšlení.
Zadní přezuto na jetou Bridgestone A41 bez RDC

19.05.2022
95 254 km

04.06.2022
96 175 km
Bridgestone AX41S zadní

07.06.2022
97 235 km
zadní převod - olej 75W-140 Millers CRX LS NT+

17.06.2022
98 367 km
olej Motorex 15W-50 + filtr Mahle OC 306

17.06.2022
98 379 km
filtr vzduchu Mahle LX984/5

17.06.2022
98 379 km
zadní pneu nová Bridgestone A41, RDC sensor "nový" LC

17.06.2022
přední pneu Bridgestone A41 jetá, RDC sensor "nový"

20.06.2022
Šotolina, prach ze dvou motorek jedoucích přede mnou, kus železné pásoviny byl vidět až na poslední chvíli.

21.06.2022
Mouchy a jiný hmyz musí z mřížky před chladičem pryč, s upraveným kartáčem to bylo na to šup.

22.06.2022
Všichni mají deflektor před plexi, ale to nefunguje, tak došlo na přesazení

01.07.2022
Plastové ozubené západky neudržely nápor vzduch na deflektor, drc-páska ti vyřešila.

15.07.2022
105 549 km
brzdové desky přední Brembo 07BB26SA

17.07.2022
Už na dovolené byla na převodu mastná mapa, 500 km po dojetí domů odešlo ložisko I gufero definitivně

29.07.2022
106 220 km
zadní převod po repasi, olej 75W-140 Millers CRX LS NT+

17.08.2022
108 987 km
přední kolo AX41S

21.08.2022
109 364 km
olej Motorex 15W-50 + filtr Mahle OC 306

24.08.2022
109 680 km
kompresní tlak horkého motoru L i P 14,8

30.08.2022
Nový typ RDC sensoru nechtěla jednotka načíst a ani čínský bazmeq z aliexpressu to nezvládl. Až dnes u servisáka …

05.09.2022
111 111 km
Malé výročí

23.09.2022
ani nevím kolikátý defekt zadní pneu těsně před výměnou

24.09.2022
středící trn na vyvažování zadního kola

26.09.2022
113 083 km
pneu Dunlop Roadsmart 4, přední 4,5 mm, zadní 6,6 mm

31.10.2022

27.12.2022
118 451 km
Dva roky a týden starý akumulátor Exide v zimním chladu po týdnu nenastartuje,
výměna za Fiamm FTX14-BS

29.01.2023
118 810 km
nová folie Brotect na Zumo XT by měla omezit nežádoucí akce kapek vody v dešti, přepínaly obrazovky, rušily trasu, …

08.02.2023
118 900 km
Náhrada aftermarket M-Style řidítek za originál R1200 GS Adventure

12.02.2023
119 218 km
Brzdy hlásí chybu vysokého tlaku v zadním okruhu při studeném startu, po ohřátí chyba zmizí. Kompletní výměna brzdové kapaliny problém nevyřešila.

01.03.2023
119 696 km
Řemen alternátoru má to nejlepší za sebou, pravděpodobně najel 120k km za 17 let

06.03.2023
119 718 km
Rám + oba tlumiče (WP) z R1200 GS, horní brýle z R1200 R
přizvednutí celé přední kapotáže o 8 cm

11.03.2023
119 797 km
Pokus o nákup tlumičů Öhlins ASA, více v samostatném reportu

20.03.2023
120 455 km
Plexi Isotta, je vyšší než Vstream, nebude třeba deflektor

24.03.2023
120 826 km
Občas soudruzi v NDR (výrobní závod BMW Motorrad je v Berlíně, i když v původní západní zóně) udělají i jinou chybu než plastové lžičky, zde nalisovaná plastová koncovka na rýhované hřídeli na tah seřizuje sklon předního světlometu, po vyskočení pružina nastaví sklon na maximum nahoru, na oslňování :-(

08.04.2023
121 202 km
Návrat plexi Vstream s deflektorem, víry vzduchu za plexi Isotta házely v dešti kapky vody na navigaci, ta přepínala obrazovky a jiné psí kusy vyváděla

16.04.2023
121 961 km
výměna ZFE jednotky z R1200 GS Adventure 2010/09
instalace Öhlins TTX EC